
Het blog van vandaag gaat over verkeerslichten, sommige mensen noemen ze ook wel stoplicht maar dat vind ik een beetje een rare naam. Je moet tenslotte doorrijden als het groen is en niet stoppen.
Zo nu dat gezegd is en we gelukkig niet de verkeerslichten hebben zoals hiernaast staat afgebeeld kunnen we beginnen.
Zo nu dat gezegd is en we gelukkig niet de verkeerslichten hebben zoals hiernaast staat afgebeeld kunnen we beginnen.
Wanneer doorrijden of stoppen?
We kennen het allemaal, je bent lekker onderweg en je nadert een verkeerslicht dat op groen staat.
Het eerste wat in je opkomt.........Murphy's law. "Als ik er bijna bijna ben springt hij op geel"
En ja hoor zo'n 25 meter voordat je er bent springt hij op geel: eh, eh, twijfel, twijfel, remmen of gasgeven?
Op dat moment ben je eigenlijk al te laat en het resulteert meestal in doorrijden al dan niet door het rood of zo hard remmen dat je in je achteruitkijkspiegel kijkt en denkt: goh wat is het mistig!
Misschien heb je nog een beetje geluk en staat er geen flitspaal of ijverige agent en steekt er geen fietser over als je door bent gereden.
Het eerste wat in je opkomt.........Murphy's law. "Als ik er bijna bijna ben springt hij op geel"
En ja hoor zo'n 25 meter voordat je er bent springt hij op geel: eh, eh, twijfel, twijfel, remmen of gasgeven?
Op dat moment ben je eigenlijk al te laat en het resulteert meestal in doorrijden al dan niet door het rood of zo hard remmen dat je in je achteruitkijkspiegel kijkt en denkt: goh wat is het mistig!
Misschien heb je nog een beetje geluk en staat er geen flitspaal of ijverige agent en steekt er geen fietser over als je door bent gereden.
De tip die mij geleerd is tijdens de opleiding tot directie chauffeur is: maak van te voren je beslissing wanneer je doorrijd of wanneer je stopt.
Bijvoorbeeld als er pijlen op het wegdek staan je rijd 80 km/h zeg dan tegen jezelf "als ik de 2e pijl voorbij ben rij ik door"
Of als er geen pijlen zijn pak je een lantarenpaal of ander vast object wat je kan gebruiken als referentiepunt.
Om het dan nog soepeler en veiliger te laten verlopen, kijk meteen naar links en rechts op het moment dat je je referentiepunt voorbij bent gereden naar bijvoorbeeld de wachtende fietsers.
Naar het verkeerslicht kijken heeft op dat moment geen zin meer, je had namelijk al beslist om door te rijden.
Mocht je voor je referentiepunt zijn( en nog kunnen remmen) dan kan je altijd nog naar de stopstreep kijken.
Een allerlaatste tip:
Als je nu toch van te voren niks te doen hebt behalve naar het groene licht te kijken.
Kijk dan eens in je binnenspiegel, misschien zit er wel een vrachtauto vlak achter je en kan je helemaal niet remmen!
Laat me weten wat jou mening is, ik ben benieuwd.
Op jou veilige kilometers,
Anesti Bochem
O ja, voordat ik het vergeet. Laat jou tips hieronder achter en/of deel ze op facebook. Help je (facebook)vrienden hiermee, ze zullen je dankbaar zijn.
Bijvoorbeeld als er pijlen op het wegdek staan je rijd 80 km/h zeg dan tegen jezelf "als ik de 2e pijl voorbij ben rij ik door"
Of als er geen pijlen zijn pak je een lantarenpaal of ander vast object wat je kan gebruiken als referentiepunt.
Om het dan nog soepeler en veiliger te laten verlopen, kijk meteen naar links en rechts op het moment dat je je referentiepunt voorbij bent gereden naar bijvoorbeeld de wachtende fietsers.
Naar het verkeerslicht kijken heeft op dat moment geen zin meer, je had namelijk al beslist om door te rijden.
Mocht je voor je referentiepunt zijn( en nog kunnen remmen) dan kan je altijd nog naar de stopstreep kijken.
Een allerlaatste tip:
Als je nu toch van te voren niks te doen hebt behalve naar het groene licht te kijken.
Kijk dan eens in je binnenspiegel, misschien zit er wel een vrachtauto vlak achter je en kan je helemaal niet remmen!
Laat me weten wat jou mening is, ik ben benieuwd.
Op jou veilige kilometers,
Anesti Bochem
O ja, voordat ik het vergeet. Laat jou tips hieronder achter en/of deel ze op facebook. Help je (facebook)vrienden hiermee, ze zullen je dankbaar zijn.