Deze week had ik wat problemen om een blog artikel te schrijven.
Waar zijn de meeste mensen mee geholpen? dat was de gedachtegang toen ik naar huis reed.
Wat is een groot vraagstuk voor de meeste aankomende en ervaren bestuurder.
En ja, ik denk dat ik het gevonden heb!
Het was een rustige dag en ik reed buiten de bebouwde kom in een 60 km/h gebied.
En opeens viel het me in.
Eureka, het zijn de bomen langs de weg, wat doen die dingen daar!
Waar zijn de meeste mensen mee geholpen? dat was de gedachtegang toen ik naar huis reed.
Wat is een groot vraagstuk voor de meeste aankomende en ervaren bestuurder.
En ja, ik denk dat ik het gevonden heb!
Het was een rustige dag en ik reed buiten de bebouwde kom in een 60 km/h gebied.
En opeens viel het me in.
Eureka, het zijn de bomen langs de weg, wat doen die dingen daar!
De wegbeheerder plant die bomen om de volgende redenen.
- Om het wegverloop aan te duiden. je kan aan de bomenrij zien waar de weg heen gaat.
- Als windbreker.
- Bij een andere verkeerssituatie worden vaak andere bomen geplant of de rij wordt onderbroken.
- In de zomer kan het een verkoelende werking hebben.
Functie van de bomen
Volgens het SWOV (stichting wetenschappelijk onderzoek verkeersveiligheid)
"In Nederland worden een derde van alle verkeersdoden en een zesde van alle ernstig verkeersgewonden
geregistreerd bij een bermongeval. Bermongevallen lopen relatief ernstig af, met één
dode per vijf ernstige ongevallen; dit is twee keer zo hoog als gemiddeld in Nederland. De meeste
ernstige bermongevallen zijn geregistreerd op 80km/uur-wegen. Een derde van alle geregistreerde
bermongevallen gebeurt in een bocht en omgekeerd, een ongeval in een bocht is relatief vaak een
bermongeval: twee derde van de dodelijke ongevallen en de helft van de ongevallen met ernstige
verkeersgewonden"
Voor meer info over dit onderwerp: http://www.swov.nl/rapport/Factsheets/NL/Factsheet_Wegbermen.pdf
"In Nederland worden een derde van alle verkeersdoden en een zesde van alle ernstig verkeersgewonden
geregistreerd bij een bermongeval. Bermongevallen lopen relatief ernstig af, met één
dode per vijf ernstige ongevallen; dit is twee keer zo hoog als gemiddeld in Nederland. De meeste
ernstige bermongevallen zijn geregistreerd op 80km/uur-wegen. Een derde van alle geregistreerde
bermongevallen gebeurt in een bocht en omgekeerd, een ongeval in een bocht is relatief vaak een
bermongeval: twee derde van de dodelijke ongevallen en de helft van de ongevallen met ernstige
verkeersgewonden"
Voor meer info over dit onderwerp: http://www.swov.nl/rapport/Factsheets/NL/Factsheet_Wegbermen.pdf
Voorkomen van een bermongeval
De meeste bermongevallen gebeuren in een bocht of net na de bocht.
Om dit te voorkomen is het van belang de straal van de bocht (scherpte) goed in te schatten. Dit kan door de bomenrij te volgen zodat je ziet hoe scherp de bocht is.
Let goed op de borden, deze geven je belangrijke informatie zeker op plaatsen waar je niet bekend bent.
Pas je snelheid aan, zeker op onbekende plaatsen is dit geen overbodige luxe.
Rij met dag rij-lichten of dimlichten aan dit zorgt voor herkenbaarheid ( zien en gezien worden)
Kijk in de bocht altijd in de "vrije" ruimte en wissel af van kort naar ver kijken. Als je naar een tegenligger gaat kijken stuur je automatisch naar het midden toe.
Zijn er nog meer tips dan hoor ik die graag onder in het commentaar veld.
Op facebook delen zodat meerdere mensen inzicht krijgen?........Doen!
O ja voordat ik het vergeet, de gevorderde opleiding leert je ook hoe je een bermvlucht moet maken, mocht je onverhoopt in deze situatie terecht komen dan weet je tenminste precies wat je moet doen.
Op jou veilige kilometers,
Anesti Bochem
Om dit te voorkomen is het van belang de straal van de bocht (scherpte) goed in te schatten. Dit kan door de bomenrij te volgen zodat je ziet hoe scherp de bocht is.
Let goed op de borden, deze geven je belangrijke informatie zeker op plaatsen waar je niet bekend bent.
Pas je snelheid aan, zeker op onbekende plaatsen is dit geen overbodige luxe.
Rij met dag rij-lichten of dimlichten aan dit zorgt voor herkenbaarheid ( zien en gezien worden)
Kijk in de bocht altijd in de "vrije" ruimte en wissel af van kort naar ver kijken. Als je naar een tegenligger gaat kijken stuur je automatisch naar het midden toe.
Zijn er nog meer tips dan hoor ik die graag onder in het commentaar veld.
Op facebook delen zodat meerdere mensen inzicht krijgen?........Doen!
O ja voordat ik het vergeet, de gevorderde opleiding leert je ook hoe je een bermvlucht moet maken, mocht je onverhoopt in deze situatie terecht komen dan weet je tenminste precies wat je moet doen.
Op jou veilige kilometers,
Anesti Bochem