Rotondes zorgen voor doorstroming als iedereen zich aan de regels houdt

In het blog van deze week ga ik het hebben over rotondes.
Regelmatig komt er iemand met de vraag; hoe zit het nu bij die rotonde en wanneer geef je nu richting aan, hoe zit het met die voetganger?
Om duidelijkheid te scheppen het volgende.
Als eerste wil je graag weten of het een rotonde is, dit lijkt misschien wat overdreven maar er zijn punten die lijken op een rotonde maar het niet zijn dus de regels zijn dan ook anders.
Een rotonde is pas een rotonde als bord D5 is geplaatst, staat dit bord er niet dan is het geen rotonde
Regelmatig komt er iemand met de vraag; hoe zit het nu bij die rotonde en wanneer geef je nu richting aan, hoe zit het met die voetganger?
Om duidelijkheid te scheppen het volgende.
Als eerste wil je graag weten of het een rotonde is, dit lijkt misschien wat overdreven maar er zijn punten die lijken op een rotonde maar het niet zijn dus de regels zijn dan ook anders.
Een rotonde is pas een rotonde als bord D5 is geplaatst, staat dit bord er niet dan is het geen rotonde

Ten Tweede
Als je linksaf of rechtsaf wilt geef je van te voren richting aan. Ga je rechtdoor dan geef je geen richting aan voor de rotonde.
Bij het verlaten van de rotonde geef je altijd richting aan naar rechts.
Zie het plaatje waarop de blauwe auto richting aangeeft.
Foto: autorij-instructie.nl
Als je linksaf of rechtsaf wilt geef je van te voren richting aan. Ga je rechtdoor dan geef je geen richting aan voor de rotonde.
Bij het verlaten van de rotonde geef je altijd richting aan naar rechts.
Zie het plaatje waarop de blauwe auto richting aangeeft.
Foto: autorij-instructie.nl
Ten derde in of uit de voorrang?
Wat ik zelf altijd doe als ik een rotonde nader is kijken naar de haaietanden, die geven eigenlijk alle informatie die je nodig hebt. zowel voor mezelf als de haaietanden voor de fietser. En pas daar mijn gedrag op aan.
En als laatste de voetganger.
Deze is het meest verwarrend, omdat het geen bestuurder geldt de haaietand niet.
De voetganger gaat alleen voor/eerst als:
Wat ik zelf altijd doe als ik een rotonde nader is kijken naar de haaietanden, die geven eigenlijk alle informatie die je nodig hebt. zowel voor mezelf als de haaietanden voor de fietser. En pas daar mijn gedrag op aan.
En als laatste de voetganger.
Deze is het meest verwarrend, omdat het geen bestuurder geldt de haaietand niet.
De voetganger gaat alleen voor/eerst als:
- Hij de rotonde blijft volgen ( dus op de rotonde loopt) en jij wilt de rotonde verlaten.
- Als de voetganger rechtdoor wilt op dezelfde weg en jij wilt afslaan. Hier geldt de regel rechtdoor op de zelfde weg gaat voor.
Bij de foto hierboven. Gemaakt door weerttv.nl
Wil je hier rechtdoor en steken er voetgangers over bij de kanalisering links en rechts naast het blauwe bord met de pijl ( horizontale streepjes) dan mag je doorrijden, let op veel voetgangers kennen deze regel niet!!!
Lopen de voetgangers OP de rotonde dan moet je de voetgangers wel voor laten gaan, ze volgen de rotonde.
Wil je rechtsaf/linksaf en er steken voetgangers over die rechtdoor willen (ook bij de kanalisering) dan gaan zij voor.(rechtdoor op dezelfde weg gaat voor) Let hier ook goed op, vaak verwachten de voetgangers niet dat zij eerst mogen. En de auto achter jou weet dit vaak ook niet.
Het blijft dus altijd oppassen!
Mocht je hierover een reaktie hebben dan deze graag bij de comments achterlaten.
Tips over wat jullie bezig houd in het verkeer is altijd welkom. Laat het mij weten dan besteed ik er misschien het volgende blog aandacht aan.
Tot die tijd.
Op jou veilige kilometers!
Wil je hier rechtdoor en steken er voetgangers over bij de kanalisering links en rechts naast het blauwe bord met de pijl ( horizontale streepjes) dan mag je doorrijden, let op veel voetgangers kennen deze regel niet!!!
Lopen de voetgangers OP de rotonde dan moet je de voetgangers wel voor laten gaan, ze volgen de rotonde.
Wil je rechtsaf/linksaf en er steken voetgangers over die rechtdoor willen (ook bij de kanalisering) dan gaan zij voor.(rechtdoor op dezelfde weg gaat voor) Let hier ook goed op, vaak verwachten de voetgangers niet dat zij eerst mogen. En de auto achter jou weet dit vaak ook niet.
Het blijft dus altijd oppassen!
Mocht je hierover een reaktie hebben dan deze graag bij de comments achterlaten.
Tips over wat jullie bezig houd in het verkeer is altijd welkom. Laat het mij weten dan besteed ik er misschien het volgende blog aandacht aan.
Tot die tijd.
Op jou veilige kilometers!