• Home
  • Rijangst
  • Aanbiedingen
  • Blog
  • Inschrijven
    • Auto
  • Theorie / Webshop
  • Anti-slipcursus
  • 2 to drive
  • Autisme
  • Downloads
  • Links
  • Contact
  • Voor bedrijven
  • Referenties
  • Tips en tricks
  Verkeerschool Bochem
Foto
Tips om geld te besparen.

  • Zorg ervoor dat je het geld bij elkaar hebt gespaard.
Door financiële problemen tijdens de rijles komt het wel eens voor dat sommige leerlingen genoodzaakt zijn om vroegtijdig de opleiding te onderbreken.
De kosten en energie die je in de rijlessen hebt gestoken gaan daardoor voor een groot deel verloren.
Alles wat je hebt geleerd gaat voor een deel verloren, dit moet opgepakt worden en dat kost weer tijd en tijd is........geld

  • Regelmaat is de sleutel.
Les met regelmaat, het meeste rendement haal je met 2 uur in de week, dit is ook afhankelijk van je eigen verwerkingsmethode. Niet iedereen is hetzelfde!
Herhalen van de leerstof zorgt voor een automatisme.

  • Kijk de theorie door voor de praktijkles.
Wanneer je de theorie leert voor de praktijkles zal het leerproces sneller verlopen. Als je bijvoorbeeld bij het hoofdstuk kruispunten bent tijdens de praktijk en je hebt geen idee hoe de voorrangsregels werken dan moet je instructeur die uitleggen. En die uitleg kost tijd en tijd is.......geld.

  • Opbouw van onze praktijklessen.
Wij werken met een zeer gestructureerd systeem. Een systeem opgebouwd in stappen. Wat ervoor zorgt dat jij altijd weet bij welke les je bent en wat je aandachtspunten zijn. Hierdoor zal het leerproces sneller verlopen.

  • Reserveer tijd voor je lessen.
Veel mensen hebben het maar druk druk druk waarschijnlijk jij ook. Als dit het geval is kan je in overleg met ons een rooster samenstellen zodat je planning rond is en je regelmatig je lessen volgt. 

  • Neem de lessen overdag
's middags is het drukker in het verkeer met fietsers, voetgangers en auto's dit zorgt er dus voor dat je veel verkeersinzicht krijgt.
Begin je net met de opleiding dan is het geen probleem om op rustige tijdstippen te rijden.
Ben je al wat gevorderd dan hebben we het andere verkeer nodig!

  • Maak na de praktijkles een samenvatting van het geleerde.
Ja, het lijkt wel school en toch zorgt het ervoor dat je de stof die je aangereikt kreeg beter kan verwerken.
Als je de samenvatting blijft herhalen in de week dan zorgt dit voor een versneld leerproces.
Ook je vorderingenkaart en adviezen doorlezen voor de les helpt enorm. Je hebt misschien al gemerkt dat de instructeur altijd vraagt wat je de vorige les hebt gedaan en wat je aandachtspunten waren.

  • Observerend leren
Kijken naar anderen helpt! Je zal merken dat mensen die het rijbewijs in bezit hebben iets anders rijden dan jij.
Let eens op het anticiperen van de ervaren bestuurder of praat met andere mensen over je rij-opleiding hier leer je ook van.
Natuurlijk mag je altijd een keer meerijden met iemand anders en dan zal je merken dat deze vaak dezelfde foutjes maakt als dat jij doet.




  

Examen tips

De echte tips waar je wat aan hebt voor het examen.

  • Luister alleen naar de tips van je instructeur.
Hij kent jou het beste en weet waar jou valkuilen liggen, natuurlijk heeft de examinator jou ook tips mee gegeven tijdens je tussentijdse toets.

  • Hou je rijstijl vast die je normaal ook hebt.
Blijf jezelf! je gaat op examen omdat je rij-instructeur vind dat jij er klaar voor bent. Ga je je rijstijl veranderen dan kunnen er onverwachte zaken gebeuren.

  • Foutjes maken doet iedereen.
Iedereen maakt foutjes in het verkeer en dat is helemaal niet erg, het gaat erom hoe je die foutjes van jezelf en anderen oplost.
Dit betekent niet meteen dat je gezakt bent.

Wat zijn foutjes?
  1. Motor slaat een keer af.
  2. Een keer niet goed gespiegeld.
  3. Een keer de verkeerde rijstrook aanhield.
  4. Je niet heel netjes in het parkeervak stond.
  5. Een keer iets te hard of te zacht reed.

  • De examinator
Wil jou soms wel eens helpen, ja dat klinkt misschien raar maar het gebeurd.
Je kan wel eens te horen krijgen.
  1. Denk aan je volgafstand.
  2. Let op je snelheid.
  3. Denk aan je dode hoek.


De examinator zal dit hooguit 2 keer zeggen, natuurlijk volg je deze tips op.
Doe je dit niet dan heeft dit gevolgen.
Het kan jou een vervelend gevoel geven, denk dan even terug aan de rijles waarbij we dit geoefend hebben.

  • Oei de examinator zegt niks.
Ook dat wil helemaal niks zeggen, examinatoren zijn net mensen :-) ook zij hebben wel eens geen zin om te praten dat heeft niks met je beoordeling te maken.
Maak gebruik van de stiltes. Misschien kan jij je dan nog beter concentreren
Je mag altijd voor het examen aangeven wat je prettig vind, beetje kletsen of weinig/niks praten.
Vergeet niet JIJ BENT DE BAAS !

  • Jezelf beoordelen
Wat er vaker gebeurd is jezelf beoordelen.
Dat is iets wat je beter kan overlaten aan de examinator deze krijgt er tenslotte voor betaald!
Het gevaar van jezelf beoordelen tijdens een examen is dat jij jezelf laat zakken, omdat jij niet tevreden bent, waarschijnlijk had de examinator dat niet gedaan.
Gevolg: Je rijgedrag pas je (on)bewust aan aan je gedachtes. Resultaat?

  • Spiegelen?
Jezelf een oppepper geven voor de spiegel, het klinkt misschien een beetje vreemd maar het werkt wel.
Ga voor het examen maar eens voor de spiegel staan en zeg tegen jezelf: ik kan het, ik kan het, ik kan het, en herhaal dit een aantal keer.
Je zal zien dat je met meer vertrouwen het examen in gaat!





Sprookjes

Goed, je rij-instructeur heeft samen met jou je examen ingepland.
En je gaat goed voorbereid het examen in maar de spanning neemt toe.

Waar komt die extra spanning vandaan?

Waarschijnlijk heb je al gemerkt dat iedereen met een rijbewijs je goedbedoelde adviezen gaat geven.
Hieronder volgen een paar voorbeelden:
  1. Laat aan de examinator zien dat je kijkt
  2. De eerste keer zak je meestal
  3. Altijd zeggen dat je zenuwachtig bent 
  4. Altijd  harder rijden dan toegestaan ze willen zien dat je dat kan


Natuurlijk vergeten we de verhalen niet van mensen die de eerste keer gezakt zijn en het excuus hiervoor zoeken in:
  1. De examinator mocht mij niet
  2. Ja, ik keek toevallig 1 keertje niet
  3. De examinator was in een slechte bui en daarom liet hij mij zakken
  4. De examinator praatte tegen me zodat ik fouten maakte en daardoor zakte ik.
  5. Hij liet me een straat inrijden wat helemaal niet mocht.


Ons advies.


Neem het goedbedoelde advies van ouders, vrienden, collega's, ooms en tantes niet te serieus ze zorgen voor extra spanning.

  • Waar komen die verhalen vandaan

De mensen die de verhalen vertellen, onthouden vaak alleen het woordje gezakt of geslaagd tijdens de nabespreking van het examen.
Als je gezakt bent geeft dit een naar gevoel en lukt het niet goed om precies te onthouden wat de examinator gezegd heeft.
Vaak wordt er dan een "excuus" gezocht voor het zakken. Wat dan weer resulteert in spook verhalen.

Examinator.

Wat is dat nou voor iemand?

Op de eerste plaats zijn het allemaal mensen en het zijn echt niet de meest verschrikkelijke die er op de aarde rondlopen.
Ook een examinator vind het leuk om een leerling te laten slagen. Het is tenslotte fijner om iemand met een lachend / blij gezicht weg te sturen dan 
iemand met een bedroefd gezicht.
En ja een examinator kan iedereen laten zakken, simpelweg omdat niemand voor een 10 kan rijden en dat wordt ook niet gevraagd.
Een examinator kijkt naar het grote geheel, niet naar 1 bijzonder onderdeel dus een keer met je kont op de stoep tijdens het fileparkeren is niet zo'n groot probleem. Het aller belangrijkste is de  VEILIGHEID!







CBR weetjes


Iedereen die een rijbewijs wil halen, zal vroeg of laat te maken krijgen met het CBR.
Het CBR is het examencentrum voor theorie- en praktijkexamens.

  • Continue ontwikkeling
De verkeersdrukte blijft zich ontwikkelen. Het CBR heeft daarom haar examens in de loop der jaren afgestemd op de ontwikkeling in het verkeer. Vervolgens heeft de rijopleiding zich verder ontwikkeld om de leerling beter voor te bereiden op de telkens drukkere en dus complexere verkeerssituaties.
Een goede voorbereiding op het examen is daarom noodzakelijk geworden. Je hoort regelmatig grote verhalen van vrienden of kennissen die zeggen: “Al na 15 lesjes mocht ik af rijden.” Geloof daar niet te veel van. Het is hedendaags bijna onmogelijk om met deze
verkeersdrukte het anticiperen, inzicht en gevaarherkenning binnen 15 lessen onder de knie te krijgen.
Laat je dus niet gek maken door al die mooie verhalen. Ook de wat oudere rijbewijsbezitters, vragen zich telkens af hoe het mogelijk is dat je nu 30 of 40 lessen nodig hebt.

  • Je rijbewijs halen: vroeger en nu
Dan volgen de dooddoeners als: “Wij hadden vroeger maar 10 lesjes nodig” of “Weet je wat het vroeger kostte?” De tijden veranderen nu eenmaal. Ook de leerlingen veranderen in deze snelle en drukke maatschappij.

Hier de ontwikkeling van de rijexamens en de verkeersdrukte van 1885 t/m 2008:

  • in 1885 werd de eerste auto gemaakt.
  • in 1896 kwam de eerste auto in Nederland.
  • in 1900 waren er ongeveer 200 auto’s in Nederland.
  • in 1906 werd de motor- en rijwielwet van kracht en kon je je rijbewijs op
    aanvraag afhalen zonder examen te doen.
  • in 1920 reden er 7.000 auto’s in Nederland.
  • in 1927 werd het CBBR opgericht (Centraal Bureau voor de afgifte van
    Bewijsstukken van Rijvaardigheid). Later CBR.
  • in 1927 kostte het rijexamen FL 4,- en het examen duurde maar 15 minuten.
    Het examen bestond enkel uit voertuigbeheersing. Verder was een medische
    keuring verplicht. En het rijbewijs was maar 2 jaar geldig!
  • in 1935 duurde een examen een half uur. Nu werd je niet alleen meer op
    voertuigbeheersing getoetst maar ook verkeerssituaties speelden een grotere
    rol in het examen.
  • in 1939 reden er 100.000 auto’s rond.
  • in 1950 reden er 139.000 auto’s rond
  • in 1951 is het rijbewijs niet 2 jaar maar 5 jaar geldig. Het lestarief was
    FL 2,50 en het examen kostte FL 5,50
  • in 1960 reden er 522.000 auto’s rond.
  • in 1960 duurde het examen 45 minuten. Er werden enkel binnen de bebouwde kom examens afgenomen begin jaren 60 kostte een nieuwe Ford Taunus FL 5.555,-.
  • in 1963 werd het theorie-examen niet meer mondeling maar schriftelijk
    afgenomen zodat de examinator geen invloed meer kon uitoefenen op
    de uitslag van het theorie-examen. De praktijkexamens worden nu ook
    buiten bebouwde kom afgenomen.
  • in 1965 kwam de eerste computer bij het CBR.
  • in 1970 reden er 2.5 miljoen auto’s.
  • in 1980 reden er 4 miljoen auto’s rond.
  • in 1984 mag het praktijkexamen pas afgenomen worden als het theoriecertificaat is behaald.
  • vanaf 1986 is het rijbewijs 10 jaar geldig.
  • in 1994 was de 10 miljoenste kandidaat geslaagd voor het praktijkexamen.
  • in 1996 kwam de tussentijdse toets als voorbereiding op het examen.
  • in 1998 werden er 429.600 B-examens afgenomen waarvan 189.500 met goed gevolg (44.1 procent).
  • in 2002 werd het beginnersrijbewijs (puntenrijbewijs) ingevoerd. Beginnende
    bestuurders die in de eerste 5 jaar nadat ze geslaagd zijn, drie zware
    overtredingen begaan, zullen worden geregistreerd en moeten een rijvaardigheidsonderzoek doen.
  • in 2003 werd RIS (Rijopleiding in Stappen) geïntroduceerd door het
    CBR. Dit om de kwaliteit van de rijopleiding te verhogen. Instructeurs
    kunnen een opleiding van 6 werkdagen volgen tot RIS-instructeur.
  • in 2006 werd het nieuwe rijbewijsdocument ingevoerd. Dit is een rijbewijs op creditcardformaat.
  • in 2006 werden er 366.783 B-examens afgenomen waarvan 173.994 met goed gevolg (47.4 procent).
  • in 2007 reden er 7.2 miljoen auto’s.
  • januari 2008 werd het nieuwe rijexamen ingevoerd.
Het nieuwe examen is zo ontwikkeld dat de leerlingen die geslaagd zijn, veel beter zijn voorbereid, wanneer ze zelfstandig deelnemen aan het verkeer. Daarmee hopen we op nog minder (dodelijke) slachtoffers in de meest risicovolle leeftijdscategorie van 16 t/m 24 jaar!

  • Verkeersdrukte
Deze ontwikkeling heeft geleid tot een grote verkeersdrukte. De infrastructuur groeit wel mee, maar is tegen een snelle ontwikkeling als deze in zo’n klein landje niet opgewassen. Files worden daardoor steeds langer en de milieuvervuiling steeds groter. Ook daardoor is het milieubewust rijden steeds een belangrijker onderdeel van de rijopleiding en zal ook meewegen tijdens het examen.

Door deze ontwikkelingen zullen de leerlingen het steeds zwaarder krijgen tijdens de rijlessen en het rijexamen. Daarom zullen de meeste leerlingen meer rijlessen nodig hebben om optimaal voorbereid het examen in te gaan. Daarom zijn tegenwoordig 40 lessen heel reëel voor een rijopleiding.
Vergeet één ding niet: de steeds zwaardere lesprogramma’s en de zwaardere examens zijn echt nodig om de veiligheid van jezelf en de andere weggebruikers te waarborgen. Dat is het natuurlijk meer dan waard!






Powered by Create your own unique website with customizable templates.