Tips om geld te besparen.
De kosten en energie die je in de rijlessen hebt gestoken gaan daardoor voor een groot deel verloren.
Alles wat je hebt geleerd gaat voor een deel verloren, dit moet opgepakt worden en dat kost weer tijd en tijd is........geld
Herhalen van de leerstof zorgt voor een automatisme.
Begin je net met de opleiding dan is het geen probleem om op rustige tijdstippen te rijden.
Ben je al wat gevorderd dan hebben we het andere verkeer nodig!
Als je de samenvatting blijft herhalen in de week dan zorgt dit voor een versneld leerproces.
Ook je vorderingenkaart en adviezen doorlezen voor de les helpt enorm. Je hebt misschien al gemerkt dat de instructeur altijd vraagt wat je de vorige les hebt gedaan en wat je aandachtspunten waren.
Let eens op het anticiperen van de ervaren bestuurder of praat met andere mensen over je rij-opleiding hier leer je ook van.
Natuurlijk mag je altijd een keer meerijden met iemand anders en dan zal je merken dat deze vaak dezelfde foutjes maakt als dat jij doet.
- Zorg ervoor dat je het geld bij elkaar hebt gespaard.
De kosten en energie die je in de rijlessen hebt gestoken gaan daardoor voor een groot deel verloren.
Alles wat je hebt geleerd gaat voor een deel verloren, dit moet opgepakt worden en dat kost weer tijd en tijd is........geld
- Regelmaat is de sleutel.
Herhalen van de leerstof zorgt voor een automatisme.
- Kijk de theorie door voor de praktijkles.
- Opbouw van onze praktijklessen.
- Reserveer tijd voor je lessen.
- Neem de lessen overdag
Begin je net met de opleiding dan is het geen probleem om op rustige tijdstippen te rijden.
Ben je al wat gevorderd dan hebben we het andere verkeer nodig!
- Maak na de praktijkles een samenvatting van het geleerde.
Als je de samenvatting blijft herhalen in de week dan zorgt dit voor een versneld leerproces.
Ook je vorderingenkaart en adviezen doorlezen voor de les helpt enorm. Je hebt misschien al gemerkt dat de instructeur altijd vraagt wat je de vorige les hebt gedaan en wat je aandachtspunten waren.
- Observerend leren
Let eens op het anticiperen van de ervaren bestuurder of praat met andere mensen over je rij-opleiding hier leer je ook van.
Natuurlijk mag je altijd een keer meerijden met iemand anders en dan zal je merken dat deze vaak dezelfde foutjes maakt als dat jij doet.
Examen tips
De echte tips waar je wat aan hebt voor het examen.
Dit betekent niet meteen dat je gezakt bent.
Wat zijn foutjes?
Je kan wel eens te horen krijgen.
De examinator zal dit hooguit 2 keer zeggen, natuurlijk volg je deze tips op.
Doe je dit niet dan heeft dit gevolgen.
Het kan jou een vervelend gevoel geven, denk dan even terug aan de rijles waarbij we dit geoefend hebben.
Maak gebruik van de stiltes. Misschien kan jij je dan nog beter concentreren
Je mag altijd voor het examen aangeven wat je prettig vind, beetje kletsen of weinig/niks praten.
Vergeet niet JIJ BENT DE BAAS !
Dat is iets wat je beter kan overlaten aan de examinator deze krijgt er tenslotte voor betaald!
Het gevaar van jezelf beoordelen tijdens een examen is dat jij jezelf laat zakken, omdat jij niet tevreden bent, waarschijnlijk had de examinator dat niet gedaan.
Gevolg: Je rijgedrag pas je (on)bewust aan aan je gedachtes. Resultaat?
Ga voor het examen maar eens voor de spiegel staan en zeg tegen jezelf: ik kan het, ik kan het, ik kan het, en herhaal dit een aantal keer.
Je zal zien dat je met meer vertrouwen het examen in gaat!
- Luister alleen naar de tips van je instructeur.
- Hou je rijstijl vast die je normaal ook hebt.
- Foutjes maken doet iedereen.
Dit betekent niet meteen dat je gezakt bent.
Wat zijn foutjes?
- Motor slaat een keer af.
- Een keer niet goed gespiegeld.
- Een keer de verkeerde rijstrook aanhield.
- Je niet heel netjes in het parkeervak stond.
- Een keer iets te hard of te zacht reed.
- De examinator
Je kan wel eens te horen krijgen.
- Denk aan je volgafstand.
- Let op je snelheid.
- Denk aan je dode hoek.
De examinator zal dit hooguit 2 keer zeggen, natuurlijk volg je deze tips op.
Doe je dit niet dan heeft dit gevolgen.
Het kan jou een vervelend gevoel geven, denk dan even terug aan de rijles waarbij we dit geoefend hebben.
- Oei de examinator zegt niks.
Maak gebruik van de stiltes. Misschien kan jij je dan nog beter concentreren
Je mag altijd voor het examen aangeven wat je prettig vind, beetje kletsen of weinig/niks praten.
Vergeet niet JIJ BENT DE BAAS !
- Jezelf beoordelen
Dat is iets wat je beter kan overlaten aan de examinator deze krijgt er tenslotte voor betaald!
Het gevaar van jezelf beoordelen tijdens een examen is dat jij jezelf laat zakken, omdat jij niet tevreden bent, waarschijnlijk had de examinator dat niet gedaan.
Gevolg: Je rijgedrag pas je (on)bewust aan aan je gedachtes. Resultaat?
- Spiegelen?
Ga voor het examen maar eens voor de spiegel staan en zeg tegen jezelf: ik kan het, ik kan het, ik kan het, en herhaal dit een aantal keer.
Je zal zien dat je met meer vertrouwen het examen in gaat!
Sprookjes
Goed, je rij-instructeur heeft samen met jou je examen ingepland.
En je gaat goed voorbereid het examen in maar de spanning neemt toe.
Waar komt die extra spanning vandaan?
Waarschijnlijk heb je al gemerkt dat iedereen met een rijbewijs je goedbedoelde adviezen gaat geven.
Hieronder volgen een paar voorbeelden:
Natuurlijk vergeten we de verhalen niet van mensen die de eerste keer gezakt zijn en het excuus hiervoor zoeken in:
Ons advies.
Neem het goedbedoelde advies van ouders, vrienden, collega's, ooms en tantes niet te serieus ze zorgen voor extra spanning.
De mensen die de verhalen vertellen, onthouden vaak alleen het woordje gezakt of geslaagd tijdens de nabespreking van het examen.
Als je gezakt bent geeft dit een naar gevoel en lukt het niet goed om precies te onthouden wat de examinator gezegd heeft.
Vaak wordt er dan een "excuus" gezocht voor het zakken. Wat dan weer resulteert in spook verhalen.
Examinator.
Wat is dat nou voor iemand?
Op de eerste plaats zijn het allemaal mensen en het zijn echt niet de meest verschrikkelijke die er op de aarde rondlopen.
Ook een examinator vind het leuk om een leerling te laten slagen. Het is tenslotte fijner om iemand met een lachend / blij gezicht weg te sturen dan
iemand met een bedroefd gezicht.
En ja een examinator kan iedereen laten zakken, simpelweg omdat niemand voor een 10 kan rijden en dat wordt ook niet gevraagd.
Een examinator kijkt naar het grote geheel, niet naar 1 bijzonder onderdeel dus een keer met je kont op de stoep tijdens het fileparkeren is niet zo'n groot probleem. Het aller belangrijkste is de VEILIGHEID!
En je gaat goed voorbereid het examen in maar de spanning neemt toe.
Waar komt die extra spanning vandaan?
Waarschijnlijk heb je al gemerkt dat iedereen met een rijbewijs je goedbedoelde adviezen gaat geven.
Hieronder volgen een paar voorbeelden:
- Laat aan de examinator zien dat je kijkt
- De eerste keer zak je meestal
- Altijd zeggen dat je zenuwachtig bent
- Altijd harder rijden dan toegestaan ze willen zien dat je dat kan
Natuurlijk vergeten we de verhalen niet van mensen die de eerste keer gezakt zijn en het excuus hiervoor zoeken in:
- De examinator mocht mij niet
- Ja, ik keek toevallig 1 keertje niet
- De examinator was in een slechte bui en daarom liet hij mij zakken
- De examinator praatte tegen me zodat ik fouten maakte en daardoor zakte ik.
- Hij liet me een straat inrijden wat helemaal niet mocht.
Ons advies.
Neem het goedbedoelde advies van ouders, vrienden, collega's, ooms en tantes niet te serieus ze zorgen voor extra spanning.
- Waar komen die verhalen vandaan
De mensen die de verhalen vertellen, onthouden vaak alleen het woordje gezakt of geslaagd tijdens de nabespreking van het examen.
Als je gezakt bent geeft dit een naar gevoel en lukt het niet goed om precies te onthouden wat de examinator gezegd heeft.
Vaak wordt er dan een "excuus" gezocht voor het zakken. Wat dan weer resulteert in spook verhalen.
Examinator.
Wat is dat nou voor iemand?
Op de eerste plaats zijn het allemaal mensen en het zijn echt niet de meest verschrikkelijke die er op de aarde rondlopen.
Ook een examinator vind het leuk om een leerling te laten slagen. Het is tenslotte fijner om iemand met een lachend / blij gezicht weg te sturen dan
iemand met een bedroefd gezicht.
En ja een examinator kan iedereen laten zakken, simpelweg omdat niemand voor een 10 kan rijden en dat wordt ook niet gevraagd.
Een examinator kijkt naar het grote geheel, niet naar 1 bijzonder onderdeel dus een keer met je kont op de stoep tijdens het fileparkeren is niet zo'n groot probleem. Het aller belangrijkste is de VEILIGHEID!
CBR weetjes
Iedereen die een rijbewijs wil halen, zal vroeg of laat te maken krijgen met het CBR.
Het CBR is het examencentrum voor theorie- en praktijkexamens.
- Continue ontwikkeling
Een goede voorbereiding op het examen is daarom noodzakelijk geworden. Je hoort regelmatig grote verhalen van vrienden of kennissen die zeggen: “Al na 15 lesjes mocht ik af rijden.” Geloof daar niet te veel van. Het is hedendaags bijna onmogelijk om met deze
verkeersdrukte het anticiperen, inzicht en gevaarherkenning binnen 15 lessen onder de knie te krijgen.
Laat je dus niet gek maken door al die mooie verhalen. Ook de wat oudere rijbewijsbezitters, vragen zich telkens af hoe het mogelijk is dat je nu 30 of 40 lessen nodig hebt.
- Je rijbewijs halen: vroeger en nu
Hier de ontwikkeling van de rijexamens en de verkeersdrukte van 1885 t/m 2008:
- in 1885 werd de eerste auto gemaakt.
- in 1896 kwam de eerste auto in Nederland.
- in 1900 waren er ongeveer 200 auto’s in Nederland.
- in 1906 werd de motor- en rijwielwet van kracht en kon je je rijbewijs op
aanvraag afhalen zonder examen te doen. - in 1920 reden er 7.000 auto’s in Nederland.
- in 1927 werd het CBBR opgericht (Centraal Bureau voor de afgifte van
Bewijsstukken van Rijvaardigheid). Later CBR. - in 1927 kostte het rijexamen FL 4,- en het examen duurde maar 15 minuten.
Het examen bestond enkel uit voertuigbeheersing. Verder was een medische
keuring verplicht. En het rijbewijs was maar 2 jaar geldig! - in 1935 duurde een examen een half uur. Nu werd je niet alleen meer op
voertuigbeheersing getoetst maar ook verkeerssituaties speelden een grotere
rol in het examen. - in 1939 reden er 100.000 auto’s rond.
- in 1950 reden er 139.000 auto’s rond
- in 1951 is het rijbewijs niet 2 jaar maar 5 jaar geldig. Het lestarief was
FL 2,50 en het examen kostte FL 5,50 - in 1960 reden er 522.000 auto’s rond.
- in 1960 duurde het examen 45 minuten. Er werden enkel binnen de bebouwde kom examens afgenomen begin jaren 60 kostte een nieuwe Ford Taunus FL 5.555,-.
- in 1963 werd het theorie-examen niet meer mondeling maar schriftelijk
afgenomen zodat de examinator geen invloed meer kon uitoefenen op
de uitslag van het theorie-examen. De praktijkexamens worden nu ook
buiten bebouwde kom afgenomen. - in 1965 kwam de eerste computer bij het CBR.
- in 1970 reden er 2.5 miljoen auto’s.
- in 1980 reden er 4 miljoen auto’s rond.
- in 1984 mag het praktijkexamen pas afgenomen worden als het theoriecertificaat is behaald.
- vanaf 1986 is het rijbewijs 10 jaar geldig.
- in 1994 was de 10 miljoenste kandidaat geslaagd voor het praktijkexamen.
- in 1996 kwam de tussentijdse toets als voorbereiding op het examen.
- in 1998 werden er 429.600 B-examens afgenomen waarvan 189.500 met goed gevolg (44.1 procent).
- in 2002 werd het beginnersrijbewijs (puntenrijbewijs) ingevoerd. Beginnende
bestuurders die in de eerste 5 jaar nadat ze geslaagd zijn, drie zware
overtredingen begaan, zullen worden geregistreerd en moeten een rijvaardigheidsonderzoek doen. - in 2003 werd RIS (Rijopleiding in Stappen) geïntroduceerd door het
CBR. Dit om de kwaliteit van de rijopleiding te verhogen. Instructeurs
kunnen een opleiding van 6 werkdagen volgen tot RIS-instructeur. - in 2006 werd het nieuwe rijbewijsdocument ingevoerd. Dit is een rijbewijs op creditcardformaat.
- in 2006 werden er 366.783 B-examens afgenomen waarvan 173.994 met goed gevolg (47.4 procent).
- in 2007 reden er 7.2 miljoen auto’s.
- januari 2008 werd het nieuwe rijexamen ingevoerd.
- Verkeersdrukte
Door deze ontwikkelingen zullen de leerlingen het steeds zwaarder krijgen tijdens de rijlessen en het rijexamen. Daarom zullen de meeste leerlingen meer rijlessen nodig hebben om optimaal voorbereid het examen in te gaan. Daarom zijn tegenwoordig 40 lessen heel reëel voor een rijopleiding.
Vergeet één ding niet: de steeds zwaardere lesprogramma’s en de zwaardere examens zijn echt nodig om de veiligheid van jezelf en de andere weggebruikers te waarborgen. Dat is het natuurlijk meer dan waard!